En bingobricka har 25 rutor och här är de 24 tropes (med en gratisruta) som ingår i brickan, i korthet:

Fanservice
Kort sagt; female nudity, gärna inom filmens först 10 minuter. Är oftast bröst, sällan full frontal nudity. Inleds filmen med en omotiverad duschscen? Fanservice! (känns också som en relativ tumregel att filmer som inleds med bröst ofta är lite below average på skalan ”Bra/dålig”)

Last Girl Standing/Final Girl
Endast en överlevande, i stort sett uteslutande en kvinnlig karaktär. Ofta – men inte alltid – är hon fullt påklädd, undviker alkohol/droger, oskuld och intelligentare än resterande karaktärer. Om hon överlever kommer hon att dyka upp i en sequel, och riskerar i så fall att dö då istället. Bra exempel är Jamie Lee Curtis roll i Halloween.

Dark Secret
En karaktär har en Mörk Hemlighet, som kan vara anledningen till varför mördaren jagar hen och hens vänner. Bra exempel är plotten i I Know What You Did Last Summer, men även Nightmare on Elm Street där SPOILER! föräldrarna i området tog det an sig själva att döda Freddie Krueger = anledningen till att han nu stalkar och mördar deras barn.

Dwindling Party
Många slashers börjar med en grupp på upp till tio personer, som under filmens gång minskar allt mer – fram tills du har Final Girl som ensam står kvar mot mördaren.

Horror Doesn’t Settle for Simple Tuesday
Majoriteten av dessa filmer utspelar sig på helger eller andra lediga dagar.

Too Dumb to Live
Namnet säger väl allt; För dum för att leva. Den där personen som högljutt berättar på öppen gata att hen har info om mördaren och skall gå till polisen. Den där personen som flyr i helt fel riktning och springer rakt i armarna på mördaren. Det är väl subjektivt i många fall – huruvida personen ÄR för dum för att leva eller ej, men oavsett vilket så har den här personen inte direkt kämpat för att överleva.

My Car Hates Me
Säger också sig själv – du hoppar in i bilen för att fly från mördaren, och plötsligt fungerar INGET. Kopplingen är paj, bromsen är urkopplad, dörren är låst och nyckeln har du tappat… Räknar även in cyklar/motorcyklar och andra (finns det andra?) fordon.

Silent Antagonist
Mördare som aldrig säger ett ord, eller oerhört lite. Som undantagsexempel, se t.ex. Chucky.

Offscreen Teleportation
Mördare som rör sig så snabbt och välplanerat att de alltid dyker upp där man minst anar. Om du sprungit för ditt liv från mördaren och plötsligt befinner han sig framför dig – offscreen teleportation kan vara anledningen.

Improvised Weapon
Mördaren (eller offret, i ett försök till självförsvar) griper tag i vadhelst de kan lägga händerna på för att använda som vapen. Köksknivar, gräsklippare, hopprep, trädgårdsredskap… There’s no end to the possibilities!

Kill the Cutie
Slashers har ofta en handfull supersnygga tjejer och killar med – och dessa dödas oftast mer våldsamt och grafiskt än en del andra. OFTA så brutalt dödare att endast DNA och tandkort kan identifiera dem efteråt.

Monster Misogyni
JA: Män mördas och i slashers, men inte i närheten av lika frekvent som kvinnor. Är majoriteten av offer kvinnor så uppfylls den här tropen – i synnerhet ifall kvinnornas dödsfall är brutalare än männens.

The Reveal/Unmasking
Plötsligt dyker information upp – något vi inte visste tidigare. Mördaren visar sig vara ett tidigare mobboffer för gruppen han mördar, eller far till någon av karaktärerna, eller en ond ande utsatt för orättvisa (eller upplevd orättvisa. Igen; se Nightmare on Elm Street)
Unmasking – vi får reda på mördarens identitet. Scream är ett bra exempel här.

Wild Teen Party
Kan inte ha en slasher utan att det skall vara fest mitt uppe i allt! OFTA hålls dessa fester mitt under pågående jakt på mördare; extrapoäng ifall det är ett pågående utegångsförbud för ungdomarna i staden. Ibland inleds morden i samband med dessa fester. Leder i stort sett alltid till Dwindling Party (se ovan).

The Worf Effect
Ofta är ett av de allra första av mördarens offer stark/snabb/vältränad men fortfarande hjälplös; detta för att måla upp hur oövervinnerlig mördaren är…

Lowered Monster Difficulty
…fram tills du är Final Girl, och mördaren helt plötsligt inte alls är lika stark/smart/snabb längre. Tänka sig hur det fungerar. Mördaren överger också hela den knivskarpa (höhö) taktik som gjort honom svårslagen fram tills nu, vad gäller smygande osv.

Menacing Stroll
Mördaren springer sällan efter sina offer; istället har han en stadig gång mot dem – för att i sista sekund helt plötsligt kunna sträcka ut en arm och ta tag i dem när man minst anar det.

Everyone’s a Suspect
Applicerbart på filmer där mördarens identitet är okänd. Exempel: Scream

Death by Sex
Ni kan väl reglerna för att överleva en skräckfilm? Om inte annat, låt Scream friska upp minnet för er:

Rules to succesfully survive a horror movie:

  • You may not survive the movie if you have sex.
  • You may not survive the movie if you drink or do drugs.
  • You may not survive the movie if you say ”I’ll be right back”, ”Hello?” or ”Who’s there?”

Adults are Useless
Föräldrar, lärare och andra vuxna är antingen helt ovetande om vad som pågår, eller så förnekar de det hela. Är väl FRÄMST applicerbart på filmer där mördaren är övernaturlig, men finns även exempel på detta i filmer med en mördare av kött och blod.

Creepy Basement
Minst EN karaktär kommer att mördas i den läskiga källaren.

Gorn
Gore-porn. Ju blodigare desto bättre! Extremt överdrivet våld. Har mer som syfte att egga upp och vara spännande än att just skrämmas. Blodbad just for the sake of it!

Maybe Magic, Maybe Mundane
Även i fall där mördaren är av kött och blod så verkar gränsen mellan fantasi och verklighet ibland suddas ut. Ofta i samband med Offscreen Teleportation (se ovan).

Police are Useless
Samma upplägg som vid Adults are Useless (se ovan). Polisen är ofattbart klumpig/okunnig/ignorant eller ifrågasättet helt och hållet existensen av mördaren. Tycker att ungdomar som ringer efter hjälp när de är jagade av seriemördare bara busringer, t.ex.

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *